Friss topikok

  • Chavez: A dinnye igazi, vagy a készlet része vajon? (2010.08.22. 16:06) Figurák 2.
  • Chavez: Lájk (2010.07.26. 01:19) 35 mozi 2 percben, azaz 35mm
  • Chavez: Jelentem, megnéztem a trélert. :) Egy szót se értettem belőle. :D (2010.07.26. 01:15) Heaven's Door
  • raveon: Hé, csinálj valamit a knetes privátlehetőségeddel, mert nem tudok sunyiba üzenetet küldeni neked! :D (2010.07.04. 08:00) Fujiko Coffee
  • Chavez: Hehe, tök jó. :) Jó lenne tudni, hogy miket beszéltek, úgy nyilván több értelmet nyerne. De techni... (2010.06.02. 16:16) Egy új tehetség

ZONGO BLOG

Képregény, zene, minden

Képregényajánló #3

2008.01.31. 13:03 | fdave | 3 komment

Gyo

Junji Ito nagy népszerűségnek örvend hazájában, mint horror-mangaka. 1963-ban született, és több mangája is megjelent a témában. Néhányból még live action film is készült, ilyen például a Tomie, vagy az Uzumaki. Ez utóbbi mangát Eisner-díjra is jelölték.

Én nem sűrven olvasok, vagy nézek horror történeteket/filmeket, képregényben például szerintem ez volt az első próbálkozásom.

A Gyo egy kétkötetes manga, a második kötet végén két rövidebb képregény is helyet kapott. A történet nagyon ötletes, egy tengerpartot halak lepnek el, melyek póklábakon járnak. Nyomukban bődületes bűz terjeng, ami még visszataszítóbbá teszi az alaphelyzetet, de hát pont ez a célja. A képi megvalósítás ehhez tökéletesen illik, a halak (és később a többi lény) kellően undorítóra sikeredtek. A tengerpartról aztán persze a közeli városokra irányul a figyelmünk, majd pedig a teljes bolygó pusztulásának lehetünk szemtanúi. A rajzok szerintem nagyon szépen kidolgozottak, egyedül talán a házak azok, amiket leegyszerűsített Junji Ito. A szereplők megjelenítésénél sem várjon senki nagy, bociszemeket, szerencsére Ito stílusa messze áll ezektől.

Az izgalom természetesen a történet folyamán egyre fokozódik, egyik ámulatból a másikba esünk az újabb szörny-állatok láttán, van fantázia az alapötletben. Az első felismerésektől eljutunk az invázióig, a félelem pedig fokozatosan adagolódik. Ha ebből filmet forgatnának, tökéletes b-kategóriás horror lehetne. Aztán persze szépen lassan kiderülnek a szörnyek titkai, de jelen van minden további klisé is, aminek egy horrortörténetben szereplenie kell. Talán ezért van az, hogy nem remekművel van dolgunk, hanem egy nagyon szórakoztató, figyelemfelkeltő alkotással. Az egész leggyengébb pontja viszont szerintem a vége. Sajnos nagyon hirtelen, és nagyon lezáratlanul lett befejezve, a katarzis élményétől némiképp megfosztva a mit sem sejtő olvasót. Kár ezért, talán még egy kötetet, de egy fejezetet elbírt volna. Na mindegy, a többi része nagyon is rendben van.

Muszáj szót ejtenem még a bónusz történetekről. Az első egy 7 oldalas kis szösszenet, ami érdekességnek jó, de amúgy nagyon gyengécske. Talán a manga eszköztár nem alkalmas rövidebb történetek megvalósítására? Mert nem ez az egyetlen pároldalas, ami nem tetszett, ide tartozik még például a magyarul is megjelent Tűzharcos manga bónusz rövidkéje is. A képregény felfedezése című könyvben ír erről Scott McCloud. Mármint felvázolja azokat a dolgokat, amik alapvetően megkülönböztetik a japán képregényt a többi nemzet képregényétől. A szokatlan beállításoknak köszönhetően sikerült például egy-egy mozdulat akár több oldalasra, így már eleve félve kezdek neki egy pároldalas mangának. De remélem tévedek.:)

A másik bónusztörténet viszont kárpótol az előző banalitásáért. Ez már egy viszonylag hosszabb, harmincvalahány oldalas történet. Kellő misztikummal megspékelve, és egy nagyon ijesztő befejezéssel, ami továbbgondolásra készteti az olvasót. Ebből a történetből tökéletesen látszik Junji Ito mester zsenialitása. Mindenképpen figyelemre érdemes.

A Gyo egy estére mindenképpen jó szórakozás, Tadashi és Kaori kálváriája teljesen le tudott kötni, és viszonylag gyorsan kiolvasható a két kötet. Akit nem taszít az, hogy monitoron kell képregényt olvasnia, az nekivághat magyarul is, hisz a manga.hu-n egy lelkes fordító honosította nekünk. Köszönjük.

Jó szórakozást.

 

Elérhetőségek:

Magyarul: http://manga.hu/index.php?id=1086&content=forditas

 


A bejegyzés trackback címe:

https://zongo.blog.hu/api/trackback/id/tr75319368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

raveon 2008.02.07. 18:33:17

Ez a hal(pók) a borítón tetszik.

fdave 2008.02.07. 19:00:56

:)
De érdekes, ahogy a mangaka szépen lassan eljut a maximális dologhoz, ami az óceánban élhet...

groundwalker 2008.02.25. 17:38:46

Kösz az ajánlást tényleg könnyed kis horror estére. A vége szerintem nincs annyira elrontva, bár az igaz hogy én (azt hiszem az első kötet végén) azt hittem ez a vége és csodálkoztam hogy minek a többi rész. Amikor beleesik a lyukba a sok kis hal közzé.
Talán ott lett volna befejezve eredetileg, nem tudom, csak úgy éreztem ez a vége. (Csak ugye ott volt hogy folytatjuk. :D) No mindegy, annyira nem rossz a vége, csak nagyon lezáratlansága miatt hiányérzetem van (mi történt a doktorral és nőjével, miért öltek meg a szerelmét és miért támadták a doktort...). De jó volt!

A 7 oldalas rövid sztori meg amolyan (sötét, morbid) poén szerintem, nekem tetszett. A másikat még nem olvastam.

Az említett Tankos sztori meg talán tényleg kicsit olyan semmilyen lett, de sok akart lenni... szerintem.
süti beállítások módosítása