Friss topikok

  • Chavez: A dinnye igazi, vagy a készlet része vajon? (2010.08.22. 16:06) Figurák 2.
  • Chavez: Lájk (2010.07.26. 01:19) 35 mozi 2 percben, azaz 35mm
  • Chavez: Jelentem, megnéztem a trélert. :) Egy szót se értettem belőle. :D (2010.07.26. 01:15) Heaven's Door
  • raveon: Hé, csinálj valamit a knetes privátlehetőségeddel, mert nem tudok sunyiba üzenetet küldeni neked! :D (2010.07.04. 08:00) Fujiko Coffee
  • Chavez: Hehe, tök jó. :) Jó lenne tudni, hogy miket beszéltek, úgy nyilván több értelmet nyerne. De techni... (2010.06.02. 16:16) Egy új tehetség

ZONGO BLOG

Képregény, zene, minden

Redline

2012.01.06. 23:23 | fdave | Szólj hozzá!

Címkék: anime redline koike

Takeshi Koike egyike azon japán rendezőknek, akiket egyszerűen nem tudok hova tenni. Filmjeit elnézve a technikai tudása egyértelmű, sőt lenyűgöző, azonban a sokszor emészthetetlen történet és agybajszerű dialógusok teljesen kizökkentik a nézőt. Ennek ellenére pályáját szépen építgeti, és 2009-ben végre lehetősége nyílt egy nagyobb költségvetésű anime elkészítésére. Ez a 2010-ben bemutatott Redline.

A történet szerint egy galaxisszerte megrendezésre kerülő spéci autóversenysorozatba csöppenünk. A selejtezőként is felfogható Blue- és Yellowline versenyek legjobbjai juthatnak csak el az abszolút csúcsot jelentő Redline-ra. Főhősünk JP kis szerencsének köszönhetően szintén tagja lesz az indulóknak. Az Elvist és John Travoltát egyaránt idéző srác egyébként versenyek bundázásából éldegél, de még az ő térde is megremeg a Redline hallatán. A film tulajdonképpen a versenyre vezető út buktatóiról mesél, hogy az utolsó nagyjából húsz perc, fél óra már tényleg az eszeveszett száguldásról szóljon.

Mivel mostanában ástam bele magam a Speed Racer mangába/animébe, itt-ott egyértelmű párhuzamokat sikerült felfedeznem. Ez azért sem meglepő, mert az SP (haha) óta szinte az összes hasonló témájú film/rajzfilm abból merít - Takeshi Koike kizárt, hogy ne nézte volna gyerekkorában a Speed Racert, de legalább a David Carradine féle Death Race biztosan a kedvencei közé tartozott.

A Redline a maga nemében tökéletes lenne, ha az előzetes alapján várható eszeveszett küzdelmet nézhetnénk másfél órán keresztül. Ritkán mondok ilyet, de ha egyetlen hosszúra nyúlt versenyt húztak volna szét a teljes játékidőre, akkor nem lehetne egy szavunk sem. A filmet nyitó Yellowline képsorai egyszerűen tökéletesek, ahogy a Redline-t taglaló rész is: olyan érzése van az embernek, mintha egy dj-szett kellős közepén ülne, és az ilyenkor szokásos vizuális effektek, vetítések helyett adnák a filmet. Mert egy dj-szett közbeni vetítésként a világ legszívonalasabbja lenne, az kétségtelen. Azonban a két verseny közti időt Koike sokszor felesleges, túlbonyolított és érdektelen fordulatok sorával töltötte ki. Ha elolvassuk a külföldi kritikákat a filmről, szinte mindenki arról ír, hogy történetet ne is keressünk, mert nincs, meg hogy nem is ez a fontos. Az én bajom az, hogy Koike igenis megpróbált történetet keríteni a versenyek köré, de annyira jól mégsem sikerült neki és ez a játékidő igen tetemes részét teszi ki. Éppen ezért badarság legyinteni, és azzal elintézni, hogy nulla történet, meg hogy nem is ez a fontos.

De hogy jót is mondjak (mert kétségtelenül szórakoztató a Redline), ennél innovatívabb, merészebben színezett és szemet gyönyörködtetőbb animét én még nem láttam. Nem véletlenül grundolt össze egy rakás pénzt Koike, hiszen korábbi animéit elnézve (például a Katsuhito Ishiivel együtt készített Trava) bizony várható volt, hogy egy grafikailag közel tökéletes filmmel fog előrukkolni. Ugyanez érezhető volt már akkor is, amikor az Animátrix egyik epizódját tette le az asztalra. Takeshi Koike a vizuális trükkök nagymestere, és képsorait elnézve annyi igaz lehet a külföldi kritikákból, hogy a történetre nem kell odafigyelnünk. A Redline azon részei, amikor JP és társai a győzelemért küzdenek bizarr járműveikben szemkápráztatóak, és nem túlzás azt sem állítani, hogy a Redline a Blue-Ray-eladások tekintetében valószínűleg sokáig csúcsközelben fog állni.

A kicsit félresikerült történet (illetve inkább annak tálalása) ellenére Koike azért belecsempészett a "nyugisabb" részekbe is néhány meglepetést. Egyrészt (mivel ezt a filmet is Katsuhito Ishii-vel közösen jegyzik, már ami a karakterdizájnt és a történetet illeti) a Trava két agyzsibbasztó főszereplője, Trava és Shinkai is megjelennek a filmben, mint versenyzőpáros. A másik kis meglepetés, vagy sokkal inkább elborult humorforrás, az Roboworld, a Redline-nak helyet adó bolygó. Roboworld vezetői ugyanis nem akarják, hogy a versenyt az ő elszigetelt bolygójukon rendezzék meg (a Redline szervezői ezzel mit sem törődnek), és ennek érdekében minden eszközt bevetnek. Egy pillanat alatt sikerült egy politikai patthelyzetet kreálniuk az alkotóknak, ami a mai világpolitikát elnézve érdekes asszociációkat indíthat egyes nézőkben. Koike és társai persze nem foglalnak állást, sőt ennél egyértelműbb utalásokat sem tesznek, mindenesetre érdekes alapanyagnak bizonyul a film ezen része. Roboworld vezetői szuverenitásuk semmibevételének tekintik a Redline megrendezését, ezért a hadsereg teljes állományát a versenyzőkre szabadítják. A szervezők viszont ezt sejtve már előzetesen szabotázsakciókkal próbálják meg gyengíteni a Redline ellen tiltakozó bolygó védelmi rendszerét, és hogy teljes legyen a káosz, Roboworld néhány lakója a fennálló rendszer lehetséges megdöntésének lehetőségét látja a versenyben, és belülről próbálja megbomlasztani a bolygó egységét. Egyszerre hihetetlen és vicces.

Talán nem meglepő, hogy ez a vizuálisan korszakalkotó film a szcéna ebben járatos stúdiója, a Madhouse égisze alól került ki, és az sem adhat okot meghökkenésre, hogy Koike és társai összesen hét évig dolgoztak a filmen. Az autóversenyes részek egyenesen lélegzetelállítóak, a köztes játékidőn pedig a fekete humor kedvelői, illetve politológus hallgatók szórakozhatnak jól.

Ha sikerül valakinek pengeéles képpel és jó hangfalakkal megnézni, ez bizony tényleg felejthetetlen élmény.

 

Farkas Dávid

A bejegyzés trackback címe:

https://zongo.blog.hu/api/trackback/id/tr813525400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása